Medicinska självtester kan slå ut individuella personriskförsäkringar

Min semester blev helt befriad ifrån medicinska självtester. Jag ägnade de flesta av dygnets ljusa timmar åt byggnadsvård. Något som inte enbart förbättrade skicket på byggnaderna utan även på mig. Den lågintensiva och långvariga aktiviteten i form av att bära byggnadsmaterial, såga, spika, hugga och ständigt vandrande mellan snickarboden och pågående projekt stärkte onekligen kroppen. Stegräknaren i aktivitetsband noterade dagligen mellan 8 till 12 km, vilket presterades på en högst begränsad tomtyta. Jag kunde därför med gott samvete avstå från årets Ironman i Kalmar i mitten av augusti.

Nu när semestern är ett avslutat kapitel är det dags att knyta ihop säcken från försommarens experiment med medicinska självtester. De bjöd på såväl positiva som negativa överraskningar och väckte en rad funderingar om hur utvecklingen av testerna kan påverka personriksförsäkringarna och branschen inom en snar framtid.

Till plussidan vill jag lyfta att testerna är relativt billiga. De kostar ofta mindre än ett besök hos vårdcentralen. På köpet slipper man riskera att kontamineras av andra besökares sjukdomar eller utsättas för möten med vårdpersonal som kan upplevas generande eller utlämnande. Istället kan testerna utföras i hemmets lugna vrå med bibehållen integritet. Ytterligare en positiv effekt med testerna är att de ökade mina kunskaper om min egen hälsa, vilket i förlängningen skulle kunna stärka mig som patient ifall jag drabbas av en sjukdom.

Till testernas minussida vill jag foga att flera av produkterna är omständliga och blodiga att utföra och upplevs inte alldeles tillförlitliga. Det sistnämnda kan få ödesdigra konsekvenser ifall jag skulle förledas att avstå från en nödvändig läkarkontakt på grund av ett missvisande eller svårbedömt resultat.

Om jag nu vore marknadsansvarig för Folksam och fick förfrågan om att erbjuda kunderna någon av de tester som jag har prövat skulle mitt svar bli ett tveklöst nej. Få av testerna skulle nämligen stärka det som populärt kallas för kundupplevelsen. De flesta kunderna skulle troligen uppleva det såväl fysiskt som känslomässigt obehagligt. Men när testerna blir mindre blodiga och mer tillförlitliga är jag övertygad om att försäkringsbolag kommer att erbjuda och vissa fall kräva självtester för att godkännas som kund.

Jag ser flera områden där det snart skulle kunna ske. Exempelvis för sjuk- eller sjukvårdsförsäkringskunder. Det är inte särskilt långsökt att tänka sig att försäkringsbolag skulle erbjuda kolesteroltest regelbundet för sjukförsäkringskunder som har drabbats av hjärtinfarkt. Varför inte tillsammans med en livsmedelskedja som kan hjälpa kunden att plocka ihop en matkasse för hemleverans som kan sänka kolesterolet. Och för ”pluskunden” erbjuds dessutom ett skräddarsytt träningsprogram med egen PT hos en av landets största träningsföretag. När träffsäkerheten i DNA-testerna ökar kan vi sannolikt förförvänta oss att försäkringsbolag vill slopa den traditionella blanketten för hälsoprövning för kunder som söker sjuk- och sjukvårdsförsäkring och istället skickar en steriliserad bomullstopps till kunden, som returneras till ett laboratorium för att fastställa hennes DNA baserade riskprofil. Är allt ok ingår parterna ett försäkringsavtal och kunden erbjuds en app till smartphonen som analyserar hudförändringar och rörelsemönster. Samt bildströmmen och sökaktiviteten på nätet. Allt för att kunna fastställa premien i realtid.

Det väcker frågan om kunden är beredd att överge sin integritet och om försäkringsbolaget vågar lita på kunden framöver? Prostatatestet som jag gjorde indikerar magnituden i frågeställningen. Hade jag haft ett förhöjt PSA-värde skulle jag ha kunnat utnyttja denna kunskap för att förbättra mitt livförsäkringsskydd innan värdet eller diagnosen bekräftades i min journal hos landstinget och därmed blivit tillgänglig för försäkringsbolagen. Vägen för ett systematiskt amoraliskt hasardspelande gentemot försäkringsbolagen öppnas alltså på vid gavel.

När jag försöker skåda i kristallkulan ser jag därför en framtid där den medicintekniska utvecklingen har krympt den individuella personriskföräkringsmarknaden till en marginell företeelse som vänder sig till individer som accepterar avancerade medicinska självtester tester och high tech lösningar i form av appar och biosensorer som kontinuerlig övervakar kundens hälsostatus. Parallellt kommer flertalet försäkringsbolag successivt koncentrera personriskförsäkringslösningarna i form av trygga och prisvärda grupp- och kollektivavtalade försäkringar där den enskilda individen överrisker späds ut av individernas totala massa, det vill säga den normalfördelade risken.

Håkan Svärdman

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

Inga kommentarer

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *

*