Högt blodsocker och usla egenskaper för marathon

Förra veckan gjorde jag en programförklaring om varför jag ska utsätta mig för åtta medicinska självtester under de kommande veckorna. Nu är det dags för att redovisa resultatet av de två första testerna, men innan dess vill jag förklara varför det blev just dessa åtta. Grundkriteriet har varit att välja tester som kan kartlägga hälsoeffekter av mer långvarig karaktär och som skulle kunna vara intressanta för försäkringsbolag och dess kunder. Därför har jag sorterat bort tester som indikerar kortvariga hälsobesvär, exempelvis urinvägsinfektion, fotsvamp och vinterkräksjuka. Istället blev det följande:

  1. Blodsockertest
  2. Klassificeringstest av muskelegenskaper
  3. Kolesteroltest
  4. Glutenintoleranstest
  5. Magsårtest
  6. Prostatatest
  7. Tarmtest
  8. Fetmatest

Samtliga tester köpte jag via ett internetapotek och de levererades inom mindre än 24 timmar efter beställningen och priset för testerna låg mellan 79 och 259 kronor per styck.

Ja, hur gick det då. Finns det skäl att befara att jag har diabetes eller att jag kan bli Sverige OS-hopp i Tokyo i marathon eller tyngdlyftning? Det finns emellertid inga skäl till oro för diabetes eller invaggas i förhoppningar om ädla medaljer.

Låt oss börja med blodsockertestet som består av en lansett för att sticka sig i fingret, sårtvättsservett, testskiva i papp och en bruksanvisning. För att kontrollera testets tillförlitlighet bad jag en kollega som har diabetes att assistera och parallellt utföra ett test med sin digitala mätare. Bruksanvisningen är utförligt illustrerad och lättbegriplig och lansetten åsamkade ingen smärt. Sen skulBlodsockertestle en bloddroppe pressas fram och placeras på en pappflik på testskivan (se bilden). Efter en minut skulle stickan matschans mot testskivans färgskala för att fastställa mängden blodsocker. Nu blev det knivigt. Med ett stort mått av osäkerhet bestämde jag mig för att matcha stickan med en mörkare rosa nyans, vilket motsvarande en blodsockernivå på 8 mmol/l, en bra bit över lämpligt värde. Kollegans mätare visade däremot 4,8 mmol/l, vilket är helt normalt. Ett värde som jag också tangerade vid min senaste hälsokontroll hos Karolinska. Antingen beror resultatet på bristande handhavande i utförandet eller kvalité i testprodukten. Kan vara värt att göra ett nytt försök vid ett senare tillfälle för att få klarhet.

Muskeltestet var bekvämare och totalt odramatiskt att genomföra. Utöver en fullt begriplig bruksanvisning innehöll testpaketet en försluten bomullspinne, som jag topsade munnen med. Pinnen petades tillbaka sedan i sin förpackning och det frankerade paketet postades till ett laboratorium i södra Sverige. Resultatet skulle levereras drygt en vecka senare via testföretagets hemsida. Med hjälp av en kod fick jag tillgång till resultatet igår. Och beskedet från laboratoriet är följande:

”Detta test visar att du har anlag för explosivitet i dina muskler, d v s musklernas förmåga att utveckla största mängd kraft på kort tid. Det innebär att kroppen maximerar användandet av muskeln vid varje träningstillfälle. Du behöver därmed längre tid för återhämtning mellan varje träningspass än om du saknade detta anlag. Denna förmåga är speciellt viktig för idrotter som tex höjdhopp, korta sprintdistanser, konståkning, volleyboll, fotboll mm.”

Sen får jag en träningsrekommendation:

”För dig med denna genotyp är högintensiv träning (HIIT) att rekommendera för att få bästa effekt av din träning. Högintensiv träning (HIIT) definieras som att träna på 85-100% av din maxpuls. Den upplevda ansträngningen innebär att du har svårt att föra ett samtal eller ens prata. Det är en effektiv träningsform där varje pass bör vara 20-30 minuter effektiv träning/tillfälle, minimum 3 gånger i veckan. Förslag på träningsformer är högintensiv intervallträning såsom tabata/HIIT, intervall-löpning, löpning i backar, styrketräning med tyngre belastning och färre repetitioner. spinning, cirkelträning, military training, kettle bell, innebandy, fotboll mm./../. En rekommenderad riktlinje är att gå mellan 6 000 – 10.000 steg/dag via vardagsmotion utöver dina träningspass.”

Varför jag blev en hygglig boxare och friidrottare under högstadiet får nu sin förklaring. Jag lyckades helt slumpmässigt hittar rätt grenar för mina gentyp; en variant av ACTN3 som ger mig förmåga att producera proteinet α-aktinin-3 som bygger snabba muskelfiber.  Arbetsdagen börjar lida mot sitt slut och aktivitetsbandet anger att jag har gått 5 670 steg. En promenad hem så når jag stegmålet och kan läsa igenom instruktionerna för nästa test: kolesterol- och gluten.

Håkan Svärdman

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

Inga kommentarer

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *

*