Detta vill jag säga idag om Anna Hedborgs rapport Tillbaka till socialförsäkringar för alla

Idag fick jag chansen att medverka på ett seminarium som arrangerades av Arena idé. Min roll var att tillsammans med riksdagsledamoten Emma Carlsson Löfdahl (L) kommentera Anna Hedborgs rapport Tillbaka till socialförsäkringarna för alla. För att förbereda mig skrev jag ett kortare anförande som jag i sedvanlig ordning inte klarade följa slaviskt när det blev skarpt läge, varför jag publicerar det på bloggen istället:

Kommentar på Tillbaka till socialförsäkringar för alla.

Oerhört kul att få möjlighet att kommentera Anna Hedborgs rapport Tillbaka till socialförsäkringar för alla. Det är en rapport som handlar om ett område som fullständigt dominerar statens finanser – sjukförsäkringen, arbetsskadeförsäkringen, föräldraförsäkringen, a-kassan och pensionssystemet omsätter 580 miljarder kronor, alltså 60 procent av statsbudgeten. Men trots detta är det få som profilerar sig inom socialförsäkringsområdet, med undantag för Anna Hedborg. Folk i gemen har lättare att namnge politiker som sysslar med exempelvis rättsväsendet och försvaret – vem skulle ha kunnat missa inrikesministern Anders Ygeman eller försvarsministern Peter Hultqvist, särskilt denna vecka då försvarsetablissemanget samlas i Sälen. Dessa två herrar har endast 92 miljarder kronor till sitt förfogande, alltså mindre än 10 procent av statsbudgeten. Medan socialförsäkringsministern Annika Strandhälls kändisskap är betydligt lägre, trots femdubbla anslag. Det är inget personligt tillkortakommande, utan är kopplat dels till ordet försäkring som per automatik får människor att förlora sin mentala uppmärksamhet, dels nedrustningen av socialförsäkringssystemet som har varit kronjuvelen i den svenska välfärdspolitiska framgångssaga, vilket får politiker att agera dämpat och försiktigt.

Därför är Hedborg rapporten så viktig, som är befriad från det dagsaktuella detaljfrågor för att istället fokusera på helheten, som sällan får det utrymme det förtjänar. Vad socialförsäkringarna behöver efter mer än 25 år på reträtt, är en egen mötesarena. Varför inte kopiera upplägget för Folk och Försvars rikskonferens – Folk och Försäkring! Detta seminarium skulle kunna bli dess startskott.

Socialförsäkringssystemets reträtt föregicks av en 90-årig expansionsfas, men den statsfinansiella kollapsen i början av 1990-talet och den efterföljande kroniska resursbristen tvingade fram en prioritering av välfärdens verksamheter, som finansierats i allt större grad av en urholkning av socialförsäkringssystemet. Listan på villkorsförändringar i socialförsäkringarna under de senaste 25 åren är lång. Jag ska inte trötta er med alla utan nöjer mig med att påminna er om några av de mer omfattande:

1992: Sjuklön, sänkt sjukpenning från 90 till 75 %, samt minskningsregeln.

1993: Striktare bevisregler i arbetsskadeförsäkringen. Karensdagen återinförs, sänkt basbelopp, sänkt a-kassa från 90 till 80 %

1996: 75 % ersättningsgrad för de flesta förmåner som tidigare var 90 %

1997: Förlängd sjuklöneperiod från 14 till 28 dagar, striktare arbetsförmågebegrepp i sjukförsäkringen sju-stegs-modellen

1998: Ersättningsnivån höjs från 75 till 80 %. Sjuklöneperioden återställs till 14 dagar.

2003: Korrigeringsfaktorn införs som sänker ersättningen från 80 till 77.6%. sjuklöneperioden förlängds till 21 dagar

2005: Korrigeringsfaktorn avskaffas och sjuklöneperioden återställs till 14 dagar.

2007: A-kassan försämras, korrigeringsfaktorn återinförs

2008: Rehabiliteringskedjan införs, ersättningstrappa införs från77,6 till 72 % och fasta tidsgränser

2016: Comeback för medfinansieringsmodellen där 25 % av sjukpenningen efter 90:e sjukdagen skulle privatiseras. Förslaget dras dock tillbaka till förmån för partslösningar.

Dessa förändringar har inte bara urholkat värdet av socialförsäkringarna utan även förtroendet för statsmakten som försäkringsgivare. Ett försäkringsavtal med staten skrivs i sand i dag. Om Folksam hade behandlat våra kunder på motsvarande sätt som också är våra ägare hade vi aldrig varit det största försäkringsbolaget idag. Försäkring handlar om förtroende som kan ingjuta en känsla av trygghet, vilket är försäkringens grundläggande essens.

Det finns ett viktigt undantag i sammanhanget och det är pensionssystemet, som har värnats från plötsliga ingrepp genom att lyftas ut ur statsbudgeten. Pensionsöverenskommelsen är onekligen huggen i sten, vilket istället har lett till politisk handlingsförlamning, trots skriande behov av justeringar.

Statsmaktens reträtt har pressat parterna ta ett allt större ansvar för att skydda sina medarbetare och medlemmar. Jag vill verkligen understryka att parterna aldrig har bett att axla detta ansvar, men de har gjort oerhört framgångsrik. Och det skulle förvåna mig om de skulle motsätta en reformering av socialförsäkringar som skulle innebära ett större statligt åtagande. Snarare är det statsmaktens egen husgud – Finansdepartementet – som är den främsta motståndaren till en återgång tillbaka till socialförsäkringar för alla.

Finansdepartementet vill inte förlora sin kassako som är en sinnrik konstruktion för dold beskattning. Genom att överfinansierar socialförsäkringarna rejält har man sluppit höja skatter eller genomföra obekväma besparingar. Mellan 2003-2012 uppgick det totala överskottet till 300 miljarder. 2015 gjorde pensionssystemet ett överskott på 16 miljarder och a-kassan hade ett överskott på 12 miljarder kronor. Hittills har ingen riksdagsledamot anmält någon regering till KU för att de inte följt intentionerna i lagen om sociala avgifter som säger att avgifterna till socialförsäkringarna ska motsvara dess kostnader.

Innan Hedborgs reformskiss kan realiseras, måste statsmakten återvinna sitt förtroende. Då handlar det att ombesörja att försäkringskassan har kapacitet och kompetens att efterleva försäkringsvillkoren och dess intentioner och sluta att använda socialförsäkringarna som kassako.

Att avskaffa avdragsrätten på det sättet som Hedborg föreslår skulle få allvarliga konsekvenser. Det vore bättre att se till att dagens avdragsrätt verkligen tjänade sitt syfte när det gäller pensionsförsäkring, d.v.s att fungera som en livsvarig försörjningsgaranti. Avdragsrätten kan dessutom mycket väl begränsas till nivåer som statens anser ge ett rimligt standardtrygghetsskydd. Ett privat pensionsförsäkringssparande bör dock uppmuntras av statsmakten för att möjliggöra för människor som inte hinner tjäna in tillräckligt med pensionsrätt, utan måste spara ikapp.

När staten väl har återvunnit förtroendet är det inte nödvändigtvis så att statens åtagande som försäkringsgivare ska vidgas. Jag har nämligen med åren blivit allt mer skeptisk till staten som den enda försäkringsgivaren för socialförsäkringarna. Min skepsis bottnar i det faktum att regeringsmakten under överskådlig framtid kommer att vila på ett allt bräckligare parlamentariskt stöd, samtidigt som pressen på statsfinanserna ökar på grund av demografin, vilket ofrånkomligen ökar frestelsen att återigen börja mjölka socialförsäkringssystemet på dess avgifter. En försäkringsplikt skull kunna fungera som en effektiv brandvägg.  En idé som jag har utvecklat i skriften Trygghet på flykt. Försäkringsplikten ska gälla arbetsgivarna som blir skyldiga att teckna försäkringar som ska trygga de anställda en ersättning vid exempelvis sjukdom, arbetsskada och dödfall. Denna modell är enligt min åsikt helt förenlig med de principer som konstituerar ett socialförsäkringssystem, nämligen;

Vara obligatoriet d.v.s att dina villkor är mina villkor som Gunnar Ekelöf poetiskt uttrycker det.

Vila på försäkringsmässighet och ersätta enligt inkomstbortfallsprincipen

Främja jämställdheten,

öka arbetsutbudet,

uppmuntra rörlighet,

och vara kostnadseffektivt för arbetsgivarna.

Härigenom kan socialförsäkringarna leverera sin främsta tillgång, nämligen möjligheten för människor att förverkliga sin strävan mot socialt och ekonomiskt oberoende. Och tillsammans rigga en vardag där vi tryggt kan växa och förverkliga det liv vi själva vill leva.

Tack

 

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

2 kommentarer

m88

Does your website have a contact page? I’m having
a tough time locating it but, I’d like to shoot you
an email. I’ve got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing.
Either way, great website and I look forward
to seeing it develop over time.

M88

Hi i am kavin, its my first time to commenting anywhere, when i read this
post i thought i could also create comment due to this good post.

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *

*