Jag vill inte vara kund hos Försäkringskassan, möjligtvis klient, men allra helst medborgare.

I somras besökte jag ett seminarium arrangerat av Försäkringskassan. Det blev sakligt och informativt. Jag noterade särskilt att Försäkringskassan hade skaffat sig ett språkbruk som ligger den kommersiella försäkringsbranschen nära. Den sjukskrivne kallades för kund, som befinner sig på en kundresa. Måste medge att kundbegreppet skaver i mina öron.Folksam har kunder, det vill säga privatpersoner som tecknar ett försäkringsavtal och betalar en premie som ger rätt till försäkringsersättning vid skador som definieras av försäkringsavtalets villkor.

I dagens upplaga av DN läser jag att Försäkringskassan har tagit fram ett strategidokument där det står att personalen ska prioritera ”det alternativ som ger mest värde för kund. Det är bara genom att tillfredställa och helst överträffa kundens förväntningar som varaktigt förtroende kan erövras.” Sakta i backarna! När blev vi kunder hos en myndighet som ska handlägga och besluta om vår rätt till ersättning som vilar på lag? När blev det omodernt med klient, brukare, försäkrad eller medborgare?

Håkan Svärdman

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

Inga kommentarer

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *

*