Handfasta förslag som kan bryta rundgången för sjukskrivna

Igår frågade jag mig varför rehabiliteringskedjan tycks fungera på män, men inte på kvinnor? Är åtgärdsarsenalen anpassade efter männens behov, vilket gör att de lättare kommer tillbaka till arbetsmarknaden? Fackförbundet Kommunal är kanske svaren på spåret. I rapporten ”Kedjan som brast – en berättelse om Kommunals utförsäkrade medlemmar” som publicerades i dag tecknas en verklighet där hopplösheten är en ständig följeslagare för många sjukskrivna.

Kommunals medlemmar som har processat sig inom rehabiliteringskedjan vittnar om en resa där kraftfulla åtgärder för snabb återgång i arbete lyser med sin frånvaro. Få har fått anpassade arbetsuppgifter för att komma tillbaka. Missnöjet med Försäkringskassan är utbrett. Däremot får Arbetsförmedlingen högt betyg när det gäller bemötande och stöd, men insatserna har inte ökat chanserna att få ett jobb eller motivationen att söka arbete. Resan har också varit ekonomiskt kännbar. En tredjedel av medlemmarna har förlorat över 5 000 kronor per månad jämfört med den ersättning de hade i början av rehabiliteringskedjan.  Kommunal efterlyser en rad åtgärder bland annat snabbare och fler rehabiliteringsinsatser och obligatorisk företagshälsovård. Inte särskilt sensationella förslag, men troligen avgörande för att få ett stopp på dagens rundgång.  

Håkan Svärdman

Spridningsknappar

  • Digg
  • Facebook
  • StumbleUpon
  • Technorati
  • LinkedIn
  • Google
  • del.icio.us
  • MySpace


Kommentarer

2 kommentarer

Bc

Jag tycke att folksam är ett riktigt skit bolag, man är försäkrad genom er men ändå gör ni inte det som är rätt.
Ni vägrar betala tex inkomstförlust trots att man idag tio år efter en bilolycka går hemma och har så allvarliga skador att man måste ta smärtstillande varje dag, inte kan sköta sin ADL och går till kurator varje vecka.
Ni säger att det ej är skadebetingat atbetsoförmåga, att skadorna jag har idag ej beror på trafikolyckan för tio år sedan,
Känner mig så jävla kränkt av er, ni skiter verkligen i oss medmännsikor, ni vill att man ska försäkra sig hos er, men varför har en försäkring som inte fungerar.
Vill tillägga att jag ej va vållande till denna olycka utan det va den andra som körde på mig.
Har dokumenterat mina skador från dag 1 fram tills idag, video filmer på hur jag va o hur jag är idag, men ändå så vänder ni mig ryggen.

Kommer aldrig ha en enda försäkring hos er, herregud skulle mina barn vara försäkrade genom er o det händer något så kommer man ju inte få den hjälp man har rätt till..
Nej ni smiter och är det största jävla bluff försäkringbolaget som finns!!

Hoppas ni vågar publicera denna kritik, så andra får reda på vilket skit bolag ni är.
Ni borde heta FOLKSKAM, inte FOLKSAM..
Hoppas median uppmärksammar er, för jag har tipsat många, o många är väldigt intresserade av att granska er och hur era föräskringar egentligen fungerar, ni spelar rysk roulett med andras liv.

Håkan Svärdman

Hej Bc
Jag beklagar verkligen att du upplever Folksams agerande som kränkande och att skaderegleringen inte har genomförts som du upplever det på ett korrekt sätt. Det är tråkigt att du är missnöjd med vårt arbete. Vi som kundägt försäkringsbolag strävar städigt mot största möjliga kundnöjdhet. Här har vi onekligen misslyckats. Jag har haft kontakt med vår personskadechef och hon berättade att du har möjlighet att låta Trafikskadenämnden pröva ditt ärende. Ifall du inte redan har gjort detta så ska du kontakta din handläggare hos Folksam som ombesörjer att ärendet tas upp av Trafikskadenämnden.

Trafikskadenämndens ordförande är utsedd av regeringen och övriga ledamöter av Finansinspektionen. Ersättningsfrågorna kan vara komplicerade och därför betalar Folksam ersättning för juridiskt biträde i ärendet.

Hälsningar
Håkan Svärdman

Lägg till kommentar

Du kan skriva en kommentar eller skicka en trackback från din egen blogg. Alla kommentarer måste följa våra regler.

Obligatoriska fält *

*